فیبرومایالژی چیست و راه های درمان آن چه می باشند؟

فیبرومیالژی چیست؟

فیبرومیالژی سندرومیست که بیمار مبتلا به آن درد های منتشر و مزمنی را در همه جای بدن حس می کند و در معاینه نقاط حساس به فشار در قسمت های مختلف بدن وجود دارد. واژه ی فیبرومیالژی به معنی درد در عضلات، رباط ها و تاندون ها یا زرد پی ها می باشد. اختلالات خواب و خستگی و علائمی مثل افسردگی زمینه ای هستند که تقریبا همیشه در فیبرومیالژی وجود دارند و اگرچه این علائم اختصاصی نیستند و در سایر بیماری ها هم دیده می شوند ولی در فیبرومیالژی بسیار بارز می باشند. واژه ی فیبرومیالژی از  سه جزء فیبر یعنی بافت سازنده ی تاندون ها و رباط ها و می به معنی عضله و آلژی یعنی درد ساخته شده است که به معنای حس درد در تاندون ها و عضلات است.

چرا به فیبرومیالژی سندروم می گویند؟

چون در فیبرومیالژی مجموعه ای از علائم و نشانه ها به همراه همدیگر و بدون علت و دلیل مشخصی وجود دارند. هرچند فیبرومیالژی آرتریت نمی باشد و در مفاصل، عضلات و تاندون ها التهابی وجود ندارد اما چون درد و اختلال در حرکت مفاصل و بافت های عضلانی و تاندون ها وجود دارد جزء بیماری های عضلانی، اسکلتی، مفصلی قرار گرفته است.  فیبرومیالژی بیماریست که هنوز به خوبی شناخته نشده است و علائم آن بسیار شایع است و چون نتایج آزمایشات هم تقریبا در تمامی بیماران طبیعیست در گذشته بسیاری از پزشکان این ناراحتی را جزء بیماری خاص قبول نداشتند اما مطالعات پزشکی نشان داده است که این ناراحتی در جوامع مختلف شیوعی حدود 2 تا 5 درصد دارد و در بعضی از مطالعاتی که در ایران انجام شده شیوع این بیماری تا 69 درصد هم بوده است. معمولا زنان در سنین 30 تا 50سالگی به فیبرومایالژی مبتلا می شوند و بیش از 90 درصد بیماران را زنان تشکیل می دهند.

علائم و نشانه های فیبرومیالژی

شایع ترین علائم فیبرومیالژی عبارتند از:

• احساس درد و وجود نقاط دردناک
  • خستگی و اختلال خواب
  • سردرد هایی از نوع عضلانی و میگرنی
  • اختلال شناختی شامل کم شدن حافظه ی کوتاه مدت و تمرکز، عدم توانایی کافی در فکر کردن و تمرکز کردن که همه ی این ها می تواند ناشی از کمبود خواب باشد
  • علائم روده ی تحریک پذیر به صورت درد شکمی، نفخ، یبوست و اسهال متناوب
  • خشکی چشم و دهان
  • سندروم مفصل گیج گاهی- فکی که به صورت درد مفصل گیج گاهی- فکی وجود دارد
  • حساسیت به صداهای بلند
  • حرکات غیر طبیعی و غیر قابل کنترل چشم
  • علائم عمومی مثل تغییر در وزن، عدم تحمل نسبت به سرما و گرما- تعریق شبانه و ضعف
  • در این افراد گاهی اوقات علائم آلرژیک هم در بینی و مخاط بینی دیده می شوند
  • گاهی این افراد سندروم پای بیقرار هم دارند
  • گاهی احساس ادرار داشتن و تکرر ادرار
  • دوره های قائدگی دردناک
  • التهاب واژن و خارش و احساس سوژش در واژن در خانم ها گزارش شده است

درمان

درمان فیبرومیالژی را می توان تلفیقی از طب سوزنی، فیزیوتراپی و طب فشاری دانست و همین طور روش هایی مثل ریلکس تراپی، یوگا و مدیتیشن می توانند به درمان این بیماران کمک نمایند. در تحقیقات مختلفی که در شیکاگو تریبیون هم ثبت شده است در سال 2015 میلادی بیماران فیبرومیالژی که تحت درمان طب سوزنی قرار گرفته اند پس از 10 هفته درمان به طور میانگین تا 41درصد کاهش درد داشته اند در صورتی که در روش های دیگر این کاهش حداکثر 27درصد بوده و بیماران پس از گذشت یک سال از طب سوزنی کاهش درد 22درصدی را گزارش کرده اند.

در صورت داشتن سوال با ما تماس بگیرید