چه نوع اضطرابی دارم

پیشرفت طب شرقی در درمان اضطراب
طی 20 سال گذشته ، طب شرقی به طور مداوم اثر خود را در درمان اضطراب ثابت کرده است. روش های موفقیت آمیز قبلی شامل پروتکل نادا طب سوزنی گوش است که برای درمان علائم ترک اعتیاد به مواد مخدر اعمال شده است و طب سوزنی بیهوشی به عنوان گزینه ای برای کاهش تزریق داروهای مخدر (بیهوشی عمومی) و هزینه های پزشکی گران ، مثبت آزمایش شده است. طب شرقی تلاش می کند تا در کنار طب غربی به نفع بیمار و اثربخشی بهتر پیش آگهی باشد. مطب دکتر عسگری در قلب جنت آباد در خدمت شماست.
چرا مطب دکتر عسگری را انتخاب کنید؟
طی دو سال گذشته ،دکتر عسگری با استفاده از طب سوزنی و گیاهان دارویی با موفقیت اضطراب را درمان کرده است. اگرچه تشخیص غربی اضطراب است ، تشخیص طب شرقی بسیار دقیق تر و بعدی است. بنابراین ، پروتکل درمانی ما فرایند تشخیص را از طریق فرم شرح حال بیمار و ارزیابی دقیق علائم جسمی با هر بیمار آغاز می کند. این درمان به سه تا شش ماه مراقبت مداوم نیاز دارد.
نزدیکترین نوع را که از علائم آن رنج می برید انتخاب کنید
گروه علامت الف
برونگرا ، فعال ، رسا و پرحرف
کاملاً با عزت نفس بالا قابل رقابت است
به راحتی تحریک و عصبانی می شوید
صورت اغلب هنگام استرس یا مشاجره قرمز می شود
کاملاً با عزت نفس بالا قابل رقابت است
مشکل به خواب رفتن
پوست حساس
با غذاهای کاملاً طعم دار و ادویه دار دل درد را تجربه کند
تنگی قفسه سینه و تپش قلب مکرر
گروه علامت ب
درون گرا و تنها بودن را ترجیح می دهد
به خصوص به کافئین حساس است
به راحتی از چیزهایی مانند نورهای روشن ، بوی شدید یا آژیرهای بلند که از اطراف می آیند خسته می شوید
بعد از یک روز شلوغ ، به تنهایی در یک مکان ساکت یا تاریک نیاز به استراحت داشته باشید
خجالتی یا به راحتی مبهوت
به راحتی از کسی که مشغول تماشای کار شما است یا مجبور به رقابت است ، استرس ، ترس و اضطراب دارد
اغلب احساس سرما می کنید
مشکل خوابیدن و بیدار شدن مکرر
گروه علامت ج
تاریخچه تجربه های آسیب زا
به راحتی مبهوت شده و می ترسید
ترس از فیلم های ترسناک
تنها بودن را دوست ندارد
مشکلات خواب بعد از حوادث خاص
آه مکرر و گرفتگی قفسه سینه
تپش قلب مکرر
خشکی لب و دهان
گروه علامت د
گرفتگی شدید قفسه سینه
افسرده و مضطرب
ابراز خشم سخت است و اغلب او را در خود نگه می دارد
صبح زود بیدار می شود (ساعت 1 بامداد تا 5 صبح) و به سختی می توانید دوباره بخوابید
احساس گرگرفتگی در صورت (گرگرفتگی
اغلب سرگیجه را تجربه می کند
مصرف بیش از حد الکل
احساس گرما در قسمت های محلی بدن مانند دست ها و پاها
پیشرفت طب سوزنی در درمان اضطراب
نقش دارو در درمان اضطراب
انواع مختلفی از داروها برای درمان اضطراب وجود دارد. داروی ضد اضطراب متداول مانند بنزودیازپین برای تسکین کوتاه مدت تجویز می شود. مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (اس اس آر آی) مانند سیتالوپرام (سلکسا) ، اگزالات اسکیتالوپرام (لکساپرو) و فلوکستین (پروزاک) گزینه های جدیدتری برای اضطراب هستند و اغلب برای استفاده طولانی مدت تجویز می شوند. متأسفانه ، داروی اضطراب برای تسکین و نه درمان شناخته شده است. آكادمی پزشكان خانواده آمریكا اظهار داشت كه بنزودیازپین در مدت 4-6 ماه پس از مصرف دارو ، اثر خود را از دست خواهد داد و بیشتر بیماران به اس اس آر آی مراجعه می كنند. طبق انتشارات هاروارد بهداشت ، اس اس آر آی یک داروی “به طور کلی” بی خطر است اما می تواند با عوارض جانبی مانند بی خوابی ، بثورات ، سردرد ، درد مفاصل و عضلات ، ناراحتی معده ، حالت تهوع و اسهال همراه باشد. بنابراین ، بسیاری از پزشکان به طور فعال سایر روش های درمانی (مانند طب سوزنی ، آروما(عطر) ، یوگا ، مدیتیشن و غیره) را پیشنهاد می کنند که هدف آن درمان است.

چه چیزی طب سوزنی را متفاوت می کند؟

طب شرقی با درمان علائم جسمی ناشی از اضطراب و قبل از آن اضطراب را درمان می کند (که ، گفتیم). اضطراب اغلب با افسردگی و بی خوابی همراه است ، اما طبق تئوری طب شرقی ، سایر علائم جسمی مانند سرکوب قفسه سینه ، سوءهاضمه ، مشکلات پوستی ، ریفلاکس اسید ، حالت تهوع ، یبوست ، اسهال و قاعدگی های نامنظم نیز با اضطراب ارتباط دارند. البته برخی از این علائم از عوارض جانبی رایج داروهای اضطرابی است و این بدان معناست که طب شرقی می تواند وابستگی به دارو را نیز درمان کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی درمان اضطراب توسط طب شرقی همراه با سایر مشکلات بهداشتی مشاوره در مطب ما رایگان است.
آیا ادامه نسخه های دارویی درست است؟
بسیاری از بیماران برای درمان اضطراب و همچنین از بین بردن وابستگی به دارو به کلینیک مراجعه می کنند. با راهنمای پزشک خود ، باید به تدریج دوز داروهای تجویز شده را کاهش دهید و مدتی را به بدن اختصاص دهید تا دوباره به تنهایی کار کند. ترکیبی از طب سوزنی و داروهای پزشکی برای رفع علائم جسمی و مراقبت از بهداشت عاطفی لازم است.

این شرح حالیست از بیمارانم در ونکوور کانادا
سیستم عصبی سمپاتیک نوع غالب – به دلیل حساسیت زیاد سیستم عصبی سمپاتیک
الیزابت (نام مستعار) اخیراً از روابط بین همکارانش تحت فشار قرار گرفته است. او در طول جلسات اغلب احساس گرگرفتگی تا بالای صورت و تپش قلب می کند ، که این امر مکالمه عادی را برای او سخت می کند. حتی بعد از اینکه به خانه آمد ، آرامش برای او سخت است و 1-2 ساعت طول می کشد تا بخوابد. او همچنین دچار دل درد مکرر و گاه گاهی درد شکم می شود.
الیزابت در حال حاضر علائم معمولی بیش فعالی سیستم عصبی سمپاتیک را نشان می دهد. سیستم عصبی سمپاتیک زمانی وارد عمل می شود که پاسخ پرواز یا پرواز را داشته باشیم (معروف به استرس حاد.) به عنوان مثال ، ما با یک خرس در جنگل روبرو می شویم. برای جنگیدن یا فرار ، ما به مقدار زیادی خونرسانی به بافتهای عضلانی نیاز داریم و ضربان قلب ما برای پمپاژ خون بیشتر می شود. بنابراین بیمار تپش قلب را تجربه می کند. افزایش جریان خون در بافت های عضلانی به طور طبیعی خون رسانی به سیستم گوارشی را کاهش می دهد ، زیرا هضم غذا در شرایطی که زندگی یا مرگ داریم بسیار کم اهمیت است. بنابراین ، مشکلات گوارشی مانند از دست دادن اشتها ، سوزش معده ، نفخ و ریفلاکس اسید و همچنین مشکل خواب از هوشیاری نسبت به تغییرات (مقابله با استرس یا خرس) در محیط اطراف او بوجود می آیند.

مطمئناً همه مانند الیزابت به سرعت به استرس واکنش نشان نمی دهند. ما می دانیم که همیشه یک دوست وجود دارد که می تواند از طریق دزدگیر آتش بدون مشکل بخوابد. بنابراین ، کسانی که آتشی مزاج و مستبد هستند به راحتی علائمی مانند الیزابت پیدا می کنند. البته بیمارانی که درون گرا هستند نیز می توانند از بیش فعالی سیستم عصبی سمپاتیک رنج ببرند ، اما حساسیت پوستی یا قرمزی صورت (شعله ور شدن گرما تا صورت) را نشان نخواهند داد. از سه گیاه اصلی برای درمان الیزابت استفاده شد: هوانگ لیان(1) ، بان شیا (2)و گوآ لو شی (3). هوانگ لیان یک گیاه فوق العاده تلخ است که اغلب از آن استفاده می شود تا بیش فعالی سیستم عصبی سمپاتیک را آرام کند. بان شیا با تنظیم ترشحات بافتهای مخاطی ، یک گیاه موثر در حالت تهوع و ریفلاکس اسید است. در آخر اینکه ، گوا لو شی یک گیاه عالی برای تسکین گرفتگی و درد قفسه سینه است. ترکیب این گیاهان اصلی و سایر گیاهان مکمل علائمی را که الیزابت داشت بسیار کاهش داد و بعد از سه ماه درمان طب سوزنی و گیاهی هفتگی ، تمام علائم وی از بین رفت

1- (Rhizoma Coptidis)
2- (Rhizoma Pinelliae Tematae)
3- (Fructus Trichosanthis Kirlowil)

سیستم عصبی سمپاتیک نوع غالب – به دلیل حساسیت کم سیستم عصبی پاراسمپاتیک
جسیکا (نام جعلی) ، در اوایل 30 سالگی ، به مدت دو سال از اختلال اضطراب رنج می برد. وقتی استرس داشته باشد یا عصبی باشد ، دچار تپش قلب ، تنفس و به خصوص مشکلات گوارشی می شود که در آن به طور مکرر نفخ و حالت تهوع را تجربه می کند
کارهای روزمره مانند تهیه مواد غذایی برای جسیکا دشوار است زیرا وقتی در یک مکان شلوغ است احساس حالت تهوع و تپش قلب می کند ، به راحتی سرد می شود ، دچار تکرر ادرار و گرفتگی های شدید قاعدگی می شود. علاوه بر این ، او درونگرا است و مکانهای ساکت را ترجیح می دهد که بتواند وقت خود را تنها بگذراند. جسیکا به سختی به خواب می رود و مصرف کافئین خواب او را بیشتر مختل می کند. او اندامی لاغر ، خسته و استقامت کم دارد.
اضطراب معمولاً به دلیل بیش فعالی سیستم عصبی سمپاتیک ایجاد می شود. بیش فعالی سیستم عصبی سمپاتیک در دو حالت رخ می دهد. اول ، افزایش فعالیت عصب سمپاتیک به دلیل محرک های خارجی مانند استرس وجود دارد. دوم ، عملکرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک که سیستم عصبی سمپاتیک را سرکوب می کند ، کاهش یافته وسیستم عصبی سمپاتیک نسبتاً بیش فعال است. درک بیش فعالی سمپاتیک زمانی آسان است که تصور کنیم با یک خرس در جنگل روبرو می شویم. برای جنگیدن یا فرار ، ما به مقدار زیادی خونرسانی به بافتهای عضلانی نیاز داریم و ضربان قلب ما برای پمپاژ خون بیشتر می شود. افزایش جریان خون در بافت های عضلانی به طور طبیعی خون رسانی به سیستم گوارشی را کاهش می دهد ، زیرا هضم غذا در شرایطی که زندگی یا مرگ داریم بسیار کم اهمیت است. همچنان از قضاوت فوری سوال می شود که به کجا فرار کنیم
هنگامی که خرس صحنه را ترک می کند، سیستم عصبی پاراسمپاتیک که در بازگرداندن ضربان قلب به حالت عادی و از بین بردن تنش در عضلات نقش دارد ، مطابق وظیفه اش عمل نمی کند. حتی زمانی که دیگر خرس در اطراف نیست ، بدن ما احساس می کند که انگار هنوز در حضور یک خرس هستیم. کمترین صدا ، بو ، تحریک و استرس باعث می شود بدن شما خیلی سریع واکنش نشان دهد. به طور طبیعی ، جسیکا از حساسیت کم سیستم عصبی پاراسمپاتیک ، نوع دوم بیش فعالی سمپاتیک رنج می برد. این نوع بیماران غالباً درون گرا هستند و از ماندن در مکانی آرام که بیمار می تواند تنها باشد لذت می برند زیرا هر نوع محرک می تواند باعث تشدید سیستم عصبی سمپاتیک شود. برای جسیکا یک گیاه دارویی به نام “فولینگ (1)” تجویز شد. فو لینگ اسکلروتیوم است که مانند یک توده بر روی ریشه درختان کاج رشد می کند که چندین سال قبل چوبی شده است. به صورت کجی در اطراف ساقه های درختان کاج (با عمق 20 تا 50 سانتی متر) دیده می شود. فو لینگ از مدت ها قبل به عنوان یک ادرار آور و تثبیت کننده ذهنی مورد استفاده قرار می گرفته است ، اما در هنگام خراب شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک نیز دارای یک اثر فعال کننده قوی است. همه سلولهای بدن را تغذیه می کند ، سلولهای مغز را فعال می کند و به ثبات ذهن کمک می کند. بعد از سه ماه درمان طب سوزنی و گیاهی مداوم ، علائم جسیکا به دلیل اختلال اضطرابی همه از بین رفت .
1-Poria / Scierotium Poriae Coco
بیش فعالی نوع آمیگدالا – به دلیل بیش فعالی سیستم های سمپاتیک ناشی از ضربه
مگی (نام دروغین) در اوایل بیست سالگی خود ، پس از یک حادثه سرقت چند سال پیش ، دچار یک اختلال پانیک شده است. او به طور کلی خوب است ، اما وقتی استرس داشته باشد یا در یک منطقه ساکت تنها باشد ، احساس تنگی نفس ، تپش قلب و لرزیدن می کند. از آنجا که این اغلب اتفاق نمی افتد ، او فکر کرد که سرانجام بهتر خواهد شد. با این حال ، اخیراً ، حمله پانیک مکرر شده است. به غیر از حمله پانیک ، مگی مرتباً ادرار می کند ، اسهال و یبوست متناوب دارد و دست ها و پاهایی سرد و بی حس دارند. او به راحتی می ترسد ، خشکی دهان دارد و گاهی احساس گرگرفتگی می کند. اختلال پانیک یکی از اختلالات پی تی اس دی (اختلال استرس پس از سانحه) است که پس از تصادف یا حادثه ای رخ می دهد که مانند مگی به راحتی در زندگی روزمره تجربه نمی شود. نه تنها پس از یک سرقت ، حمله ، حادثه گروگانگیری ، بلایای طبیعی ، آتش سوزی ، تصادفات رانندگی ، جنگ و آسیب های مشابه منجر به پی تی اس دی می شود که سربازان به ویژه در برابر این بیماری آسیب پذیر هستند. مانند مگی ، آنها اغلب دچار بی خوابی می شوند ، وحشت زده و مکرراً مبهوت می شوند. حملات پانیک ناگهانی باعث تپش قلب وبه نفس افتادن می شود و علائم مجدد آن می تواند منجر به افسردگی شود.
برای درک پی تی اس دی که مگی تجربه می کند ، باید نگاهی به عملکرد “آمیگدال” در مغز بیاندازیم. آمیگدال برای تشخیص ترس و آمادگی برای وقایع اضطراری شناخته شده است. به عنوان مثال ، خرگوش ها هنگام مواجهه با گرگ تهدید به مرگ را درک خواهند کرد. در این مرحله ، آمیگدال فعال می شود. این یک سیگنال خطر به هیپوتالاموس می فرستد ، و اعصاب سمپاتیک در منطقه آسیب دیده تحریک می شوند ، ضربان قلب (تپش قفسه سینه) و سرعت تنفس را تسریع می کنند زیرا اکسیژن اضافی مورد نیاز برای تولید انرژی بیشتر است که باعث می شود خرگوش با همه توان فرار کند. در جامعه مدرن ، معمولاً بشر با چنین شرایطی روبرو می شود که آمیگدال را فعال می کند. بنابراین ، وقتی آمیگدال به دلیل یک تجربه آسیب زا بیش از حد فعال شود ، تثبیت شدن به خودی خود دشوار می شود.
هنگامی که آمیگدال پس از سرقت فعال شد ، مگی در یک محیط ساکت و خلوت بود و سپس خاطره آن تجربه به طور خودکار باعث واکنش ترس او (آمیگدال) می شود ، در حالی که در موقعیت مشابهی قرار دارد یا در اطراف است ، حتی اگر خطری او را تهدید نکند . طب شرقی در درمان پی تی اس دی بر ایجاد ثبات در سلامت بیش فعالی آمیگدال متمرکز است.
دو گیاه لانگ گو (1) و مولی (2) اغلب به عنوان داروهای کلسیم استفاده می شوند. سلولهای تحریک پذیر مانند نورونها در برابر تغییر غلظت یونهای کلسیم حساس هستند و مقادیر زیادی از یونهای کلسیم کانال کلسیم را در آمیگدال فعال کرده و منجر به تغییر قابل توجهی در آمیگدال می شود. بنابراین ، حفظ هموستاز کلسیم احساس ترس و اضطراب را کاهش می دهد. پس از دو ماه مصرف داروی گیاهی مبتنی بر لانگ گو و مولی ، تمام علائم وی از بین رفت
1- Fossilia Ossis Mastodi
2- Concha Ostreae
بیش فعال نوع کبدی – به دلیل متابولیسم بیش از حد کبد
در اوایل 20 سالگی ، امیلی (نام جعلی) به مدت دو سال از افسردگی شدید رنج می برد. او که در سازگاری با مدرسه و یک محیط جدید مشکل دارد ، مرتباً آه می کشد ، از سر معده تا اطراف قفسه سینه اش پری را تجربه می کند ، وقتی استرس می شود اشتها ندارد ، دچار سوءهاضمه می شود و بعد از غذا خوردن دچار سرگیجه می شود. دچار گرگرفتگی می شود و وقتی در یک محیط گرم است انرژی ندارد. امیلی مشکلی برای خوابیدن ندارد اما وقتی صبح بیدار می شود هر چقدر بخوابد بسیار احساس خستگی می کند. وی همچنین یبوست کمی دارد ، قدرت تحمل کمی دارد و همه علائم ،قبل از قاعدگی بدتر می شوند. امروزه ، غالباً علائم الكسی تایمیا فراتر از علائم افسردگی سنتی احساس می شود ، و باعث می شود بیمار بدون تا مقدار کمی ابراز احساسات داشته باشد. مانند امیلی ، ارائه ترکیبی از علائم روانشناختی و علائم جسمی همانطور که در بالا ذکر شد در سایر بیماران اعصاب و روان که از بی خوابی و اختلالات پانیک رنج می برند کاملاً رایج است. در موارد شدید ، بیمار احساس می کند باید سینه خود را بکوبد تا حالت پری درقفسه سینه را از بین ببرد در حالی که برخی موارد خفیف فقط به اندازه آه کشیدن مکرر به عنوان نشانه های گرفتگی قفسه سینه ظاهر می شود. این علامت در هنگام رکود گردش عروقی و لنفاوی در قفسه سینه ، یک تظاهرات رایج است. وجود یا عدم وجود این علامت به عنوان شاخصی برای تشخیص بیماریهای اعصاب و روان استفاده می شود.
در بسیاری از موارد ، علائمی که امیلی از آنها شکایت دارد با گیاهانی به نام های ژیزی (1) و ژی شی (2) گاردنیا یک گیاه دارویی است. که به دلیل رنگ زیبا و سرزنده به عنوان رنگ طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو گرفتگی رگ های خونی را پاک می کند و ترشح صفرای صاف را تقویت می کند. میوه جوان نارنجی تلخ ، میوکارد را منقبض می کند و برون ده قلب را تقویت می کند تا گردش خون در قفسه سینه را تقویت کند. این ماده باعث تحریک حرکت روده شده و به هضم غذا کمک می کند. به طور خاص ، سینفرین – شبیه افدرین ، اما کمتر قوی – پرتقال تلخ به عنوان یک ضد افسردگی عمل می کند که در حال حاضر به عنوان یک ضد افسردگی جدید در حال تولید است. پرتقال تلخ جوان موثرترین دارویی است که می تواند برای کاهش تنگی قفسه سینه و سوءهاضمه استفاده شود.
1- Gardenia ، Cape Jasmine Fruit، Fructus Gardeniae Jasminoidis
2- Immature Fruit of the Bitter Orange، Fructus Immaturus Citri Aurantii
امیلی به مدت سه ماه تحت درمان های طب سوزنی و داروهای گیاهی متشکل از ژی زی (گاردنیا) و ژی شی (نارنجی تلخ جوان) قرار گرفت و پس از آن تمام علائم وی بهبود یافت و درمان خاتمه یافت. علائم اصلی افسردگی امیلی مانند گرفتگی قفسه سینه و سوءهاضمه نیز به طور قابل توجهی همراه سایر علائم ذکر شده در بالا بهبود یافت

فهرست