سلامت پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستاتیک

هیپرپلازی خوش خیم پروستاتیک یا هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) یک مشکل شایع پیری برای مردان است. به این معنی که از هر چهار مرد بالای 50 سال یک نفر را درگیر می کند. BPH یک رشد غیر سرطانی در غده پروستات است و ادرارکردن را دشوار و همراه با ناراحتی می کندو پروستات در حال انبساط ، به مجرای ادرار فشار می آورد.
با افزایش سن ، سطح تستوسترون با افزایش سطح استروژن کاهش می یابد. وی تمایل دارد نسبت به اثرات برخی هورمونها از جمله (DHT) دی هیدروتستوسترون که افزایش می یابد نیز آسیب پذیرتر شود. همانطور که DHT رشد سلول را تحریک می کند ، سلول ها تکثیر می شوند و باعث افزایش اندازه غده می شوند. این رشد غیر سرطانی را هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می نامند. وقتی پروستات به اندازه کافی بزرگ شود که بتواند پیشابراه(مجرای ادرار از مثانه به نوک آلت تناسلی ) را مسدود کند ، به یک مشکل پزشکی تبدیل می شود.
علائم BPH شامل : تکرر ادرار ، افزایش ادرار در طول شب ، فوریت ادرار ، مشکل در شروع ادرار ، مشکل در انزال و نشت قطره ای در پایان ادرار ، درد در پرینه ، ادرار دردناک ، سوزش ادرار ، جریان ادرار ضعیف ، و ناتوانی جنسی.
تا 98 درصد BPH با نوعی التهاب-پروستاتیت مزمن همراه است. تخمین زده می شود که نیمی از مردان در 50 سالگی BPH داشته باشند و تا 90%مردان نیز وقتی به 70 سالگی می رسند احساس فشردگی در مجرا را حس می کنند. اگرچه آزار دهنده است اما بزرگ شدن پروستات معمولاً جدی نیست مگر اینکه تخلیه کامل مثانه را مختل کند. در طی معاینه فیزیکی معمول ، پزشک شما یک معاینه انگشتی مقعدی ساده (DRE) و یک آزمایش PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) انجام می دهد که برای مراقبت از پروستات انجام می شود.

علائم و نشانه ها:
نیاز به ادرار مکرر
عدم توانایی در خواب شبانه بدون برخاستن برای ادرار کردن
مشکل در شروع جریان ادرار یا ناتوانی کامل در ادرار کردن
کاهش قدرت و نیروی جریان ادرار
نشت قطره ای پس از پایان ادرار
خون در ادرار (BPH می تواند باعث ترکیدن رگ های خونی کوچک شود)
BPH یک بیماری خاموش نامیده می شود زیرا همیشه درد ایجاد نمی کند ، مردان معمولاً پیشرفت آن را احساس نمی کنند و مردان حتی با دوستان نزدیک خود مایل نیستند در مورد آن صحبت کنند.

درمان های طب سوزنی برای هیپرپلازی خوش خیم پروستاتیک اثبات شده است. درمان طب سوزنی برای هر بیمار اختصاصی است. هدف از درمان ایجاد تعادل در بدن ، باز کردن مجاری طب سوزنی ، کاهش التهاب ، توقف درد ، توقف خونریزی ، کوچک شدن پروستات و ادرار صاف است. این درمان با تنظیم جریان چی در سراسر بدن ، به ویژه در ناحیه تحتانی شکم و خاجی ، به این هدف می رسد. نقاط طب سوزنی برای BPH در پایین شکم ، کمر ، خاجی ، بازوها ، پاها و گوش ها قرار دارد. همچنین می توان از الکترو طب سوزنی و ماکسی باسشن برای تقویت طب سوزنی استفاده کرد.
به طور کلی ، یک دوره درمانی شامل ده درمان طب سوزنی – 1 تا 3 درمان در هفته است. بسته به شدت شرایط شما ، ممکن است لازم باشد برای یک یا چند دوره درمان مراجعه کنید. برای BPH ، بهبود تدریجی است اما می تواند طولانی مدت باشد.