اختلال وسواس اجباری چیست و چگونه درمان می شود؟

ابتلا به  اختلال وسواس اجباری چگونه است؟
آقای دکتر “من از گرفتن چیزی از افراد دیگر می ترسم. من ساعت ها وقت صرف می کنم که تمام سطوح خانه ام را تمیز کنم تا میکروب ها را از بین ببرم و هر روز بارها دست هایم را می شویم. سعی می کنم در صورت امکان از خانه بیرون نروم. وقتی شوهر و فرزندانم به خانه برمی گردند ، با جزئیات کامل از آنها می پرسم که کجا بوده اند ، در صورتی که از یک مکان خطرناک مانند بیمارستان بازدید کرده باشند. من آنها را وادار می کنم که تمام لباس های خود را دربیاورند ، و کاملاً خود را بشویند. من متوجه این کارهای احمقانه هستم. خانواده من از آن حالشان بهم می خورد ، اما مدتهاست که ادامه دارد و من نمی توانم جلوی آن را بگیرم. “

اختلال وسواس اجباری

درمان اختلال وسواسی در کلینیک دکتر عسگری

موردی دیگر:
آقای دکتر “تمام روز من صرف بررسی اینکه مشکلی پیش نخواهد آمد ، است. صبح بیرون آمدن از خانه یک ساعت طول می کشد ، زیرا هیچ وقت مطمئن نیستم که همه وسایل برقی مانند اجاق گاز را خاموش کرده و همه پنجره ها را قفل کرده ام یا خیر. سپس بررسی می کنم که اجاق گاز پنج شعله خاموش است یا خیر، اما اگر احساس خوبی نداشته باشم ، باید همه کارها را دوباره انجام دهم. در پایان ، من از همسرم می خواهم که به هر حال دوباره همه چیز را برای من بررسی کند. در محل کار من همیشه عقب هستم زیرا در صورت خطا چندین بار همه چیز را مرور می کنم. اگر بررسی نکنم ، احساس نگرانی می کنم و نمی توانم تحمل کنم. این مسخره است و من می دانم ، اما فکر می کنم اگر اتفاق افتضاحی رخ دهد ، مقصر من خواهم بود “.

اختلال وسواسی

درمان اختلال وسواس اجباری در کلینیک دکتر عسگری

موردی دیگر
سپیده دم “من می ترسم که به دختر بچه ام آسیب برسانم. من می دانم که نمی خواهم ، اما افکار بد همچنان در ذهنم خطور می کنند. می توانم تصور کنم که کنترل خود را از دست داده و با چاقو به او ضربه می زنم. تنها راهی که می توانم از شر این ایده ها خلاص شوم این است که یک دعا بخوانم ، و سپس فکر خوبی داشته باشم مانند “می دانم که او را خیلی دوست دارم”. بعد از آن من معمولاً کمی بهتر می شوم ، تا دفعه بعد که آن تصاویر افتضاح به ذهنم می آیند. من همه اشیا تیز و چاقوها را در خانه ام پنهان کرده ام. با خودم فکر می کنم “تو باید یک مادر وحشتناک باشی که اینگونه فکر می کنی. من باید دیوانه شوم “.
اختلال وسواس اجباری (OCD) دارای سه قسمت اصلی است:
افکاری که شما را مضطرب می کنند (وسواس)
اضطرابی که احساس می کنید
کارهایی که برای کاهش اضطراب (اجبارها) انجام می دهید.
آنچه شما فکر می کنید (وسواس)
افکار – کلمات منفرد ، عبارات کوتاه یا قافیه های ناخوشایند ، تکان دهنده یا کفرآمیز. شما سعی می کنید به آنها فکر نکنید ، اما آنها از بین نمی روند. شما نگران هستید که ممکن است آلوده شوید (توسط میکروب ، کثیفی ، کرونا، ایدز یا سرطان) یا ممکن است کسی آسیب ببیند زیرا شما بی احتیاطی کرده اید.
تصاویر در ذهن شما – نشان دادن مرگ اعضای خانواده ، یا دیدن خودتان در حال انجام کاری خشن یا جنسی که کاملاً خارج از شخصیت است – خنجر زدن یا بدرفتاری با کسی ، یا خیانت به همسر. ما می دانیم که افراد مبتلا به وسواس ، خشونت نمی کنند و بر اساس این افکار عمل نمی کنند.
تردیدها – شما ساعتها تعجب می کنید که آیا ممکن است برای شخصی حادثه ای یا بدبختی ایجاد کرده باشید. ممکن است نگران باشید که باعث تصادف اتومبیل شوید یا درها و پنجره ها را قفل نگذارید.
نشخوار ذهنی – شما بی وقفه درمورد انجام یک کار یا کار دیگری با خود بحث می کنید تا نتوانید ساده ترین تصمیم را بگیرید.
کمال گرایی – شما اذیت می شوید ، به گونه ای که افراد دیگر نیستند ، اگر اوضاع دقیقاً به درستی نباشد ، متعادل نباشد یا در جای مناسب نباشد. به عنوان مثال ، اگر كتابها دقیقاً روی قفسه كتابها ردیف نشده باشند.
اضطرابی که احساس می کنید (احساسات)
احساس تنش ، اضطراب ، ترس ، گناه ، انزجار یا افسردگی می کنید.
اگر رفتار اجباری یا مراسم دینی خود را انجام دهید ، احساس بهتری خواهید داشت – اما این مدت زیادی طول نمی کشد.
آنچه شما انجام می دهید (اجبار)
اصلاح افکار وسواسی – شما فکر می کنید افکار خنثی کننده “خنثی کردن” مانند شمارش ، دعا یا گفتن یک کلمه خاص بارها و بارها. به نظر می رسد این امر مانع از وقوع اتفاقات بد می شود. همچنین می تواند راهی برای خلاص شدن از فکرها یا تصاویر ناخوشایند باشد که شما را آزار می دهد.
تشریفات – شما مرتباً دستان خود را می شوید ، کارها را به آرامی و با احتیاط انجام می دهید ، شاید اشیاء یا فعالیت ها را به روشی خاص مرتب کنید. این می تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد تا هر جایی که بخواهید بروید ، یا هر کار مفیدی انجام دهید.
بررسی – بدنتان برای آلودگی ، خاموش بودن لوازم خانگی ، قفل شدن خانه یا ایمن بودن مسیر سفر شما.
اجتناب – از هر چیزی که یادآور افکار نگران کننده باشد. از لمس اشیاء خاص ، رفتن به مکان های خاص ، خطر پذیری یا پذیرش مسئولیت خودداری می کنید. به عنوان مثال ، ممکن است از آشپزخانه اجتناب کنید زیرا می دانید در آنجا چاقوهای تیز پیدا خواهید کرد.
احتکار – دارایی های بی فایده و فرسوده. شما فقط نمی توانید چیزی را دور بریزید.
اطمینان خاطر – شما مرتباً از دیگران می خواهید که به شما بگویند همه چیز خوب است.
اختلال وسواس اجباری و درمان با طب سوزنی
طب شرقی ، اختلال وسواس اجباری را اختلال در عملکرد کلیه ها و چگونگی انسداد ارواح یا آنهایی که باعث تغذیه ارواح می شوند ، می داند. همانطور که در لینگ شو ذکر شده است: “وقتی دلهره و اضطراب وجود دارد ، نگرانی و مشغله به ارواح حمله می کنند. هنگامی که ارواح مورد حمله قرار می گیرند ، تحت تأثیر ترس، یک جریان خارج می شود و نمی توان جلوی ریختن آن را گرفت.
. ” کلیه ریشه تمام گرفتاریهای مبتنی بر ترس در نظر گرفته می شود زیرا ذات یا جینگ (نیروی زندگی) را در خود ذخیره می کند ، جوهر چی و چی روح تولید می کند. هنگامی که این چرخه قطع می شود ، کلیه باعث می شود ترس افزایش یابد که می تواند منجر به ایجاد پریشانی عاطفی عمیق شود که شامل علائم اختلال وسواس اجباری است.
تقویت کلیه ها می تواند اولین رویکردی باشد که نقاطی از این دست را ایجاد می کند: کلیه 3(1) که بین استخوان داخلی مچ پا و تاندون آشیل واقع شده است. کلیه6 (2)یین را که در مورد اختلال وسواس جبری نیز تعادل ندارد ، تقویت می کند. این نقطه درپایین قوزک داخلی قرار دارد. کلیه7 (3)یانگ را در طرف دیگر یین تقویت می کند که باید دوباره مرتب شود ، درست در بالای مچ پا قرار دارد. اگرچه این نقاط در شعاع مشابه هستند ، اما بسیاری از نقاط طب سوزنی در سراسر بدن باعث آرامش شن (روح) می شود ، افسردگی مرتبط با اختلال وسواس اجباری را آرام می کند و همچنین ذهن را آرام می کند تا بتواند بر روی تمرکز مستقیم و خطی به جای طوفان تکرار مداوم تمرکز کند.

در صورت داشتن هرگونه سوالی لطفاٌ با ما تماس بگیرید.
1-KI3
2-KI6
3-KI7

فهرست